Zijn ze er dan eindelijk??

Al weken is het goed weer.
Bij de eerste warme dagen denk je dat de windes wel weer onder de kust komen.
Niets was minder waar, ze waren en bleven weg. Elke dag ging je kijken/proberen of ze er al waren, het zat niet erg mee.
Soms waaide het te hard of de golven kwamen van alle kanten naar de kust rollen.

Lekker spetteren ...

Lekker spetteren …

De volgende dag was het wel rustig maar zwom er geen vis op je beoogde visplek, al was het wel weer genieten van de ondergaande zon.

Genieten van de laatste zonnestralen.

Genieten van de laatste zonnestralen.

Soms moet je het vrouwtje ook tevreden houden en ga je samen een stukje fietsen.
Gelukkig kan dat via een weg of fietspad hoog boven en langs het water, kan je ook beter vis spotten. 😉
Als het weer mee zit zijn er zeilboten op het IJsselmeer waar je soms even voor stopt om ze te fotograferen.
Is het donker dan ga je wat spelen met een foto bewerkings-programma en ga je wat schuiven met de “knoppen”.
Zelf ben ik wel tevreden met dit resultaat. 🙂

even spelen met LR tijdens de donkere uurtjes.

even spelen met LR tijdens de donkere uurtjes.

Omdat het niet allemaal wil vlotten op het grote water, ga je regelmatig in de polder staan te vissen.
Als collega Kouwie komt kijken vraagt ze waar ik op ga vissen.
Op roofblei zeg ik, die kon ze niet, volgens haar.
Dan doe ik een worp, gelijk wordt het streamertje gepakt.
Het is een roofblei die er aan hangt, tijdens de dril zie ik al dat het een kleintje is. Marjan is het niet met me eens, en wil graag deze vis even vasthouden, nou dat kan 😉

Kouwie wilde mijn gevangen RB (63cm) even vasthouden, ....

Kouwie wilde mijn gevangen RB (63cm) even vasthouden, ….

Een paar dagen later ga je richting Hoorn, het is oostenwind en dan kan je het hier vergeten. Het is een prachtige warme avond. Nu moet het toch wel eens een keertje lukken, denk je dan. Het wordt weer een avond wat geen vissen wordt op het grote water. Er zijn nu totaal andere mensen op/in het water die er wel voor zorgen dat er niet gevist wordt.

De vissen willen hier graag gehoor beschermers op, ..

De vissen willen hier graag gehoor beschermers op, ..

Op zich vond ik het niet erg, want ik heb evengoed wel genoten van dit spektakel. Er kwam nog een jongen op me af (groep van 18 personen) en vroeg waarom ik foto’s maakte. Ik antwoordde dat ik met toch moest verantwoorden als ik thuis kwam zonder een visje te vangen. Hij keek in de auto, zag de hengels liggen en was er gerust op. Regelmatig stoppen er wel meer “fotografen”, dit oom plaatjes te maken als bewijs dat ze hier te snel over het water gingen en dan ook de politie bellen om er wat aan te doen. Van de zomer moet ik er dus maar rekening mee houden dat het hier soms niet gaat lukken met die jongeren. Maar als je ziet wat ze allemaal uithalen met al het materiaal wat ze bij zich hebben dan denk je ook bij je zelf: Dat gaat nog eens een keertje verkeerd aflopen en staat de ambulance zomaar op de dijk om …….. pffffht.

Geen visserij vandaag, wel een mooi gezicht :)

Geen visserij vandaag, wel een mooi gezicht 🙂

Afgelopen woensdagavond was de competitie wedstrijd van de vliegvisclub, ik ben alleen op het einde even wezen kijken omdat ik nieuwsgierig was of de grote namen nog wat konden vangen. Simon Grootemaat deed ook mee, maar heeft die avond ook niets gevangen, en dat voor een man die al verschillende keren Nederlands kampioen is geweest met vliegvissen.

Hier zijn door 10 personen +/_ 40 visjes gevangen.

Hier zijn door 10 personen +/_ 40 visjes gevangen.


idd, vrouwen zijn ook aanwezig met  vliegvissen :)

idd, vrouwen zijn ook aanwezig met vliegvissen 🙂

Met Noordenwind is er maar 1 plek die het goed doet voor de grotere vissen, daar ben ik ook verschillende keren geweest, maar steeds was het niets. Afgelopen avond toch maar weer proberen.
Je hebt het idee dat je bij aankomst eerst even lekker op de dijk gaat staan en een rustig een peuk draaien en dan kijken of je vis kan spotten. Als de peuk op is rustig je waadpak aan trekken en dan maar eens proberen om wat te vangen.
Het ging anders als de gedachten, je komt aan, je ziet gelijk vis. 🙂
Ook tussen de stenen zie je ze blinken 🙂 🙂

Hier zijn 5 vissen te spotten. :)

Hier zijn 5 vissen te spotten.

Nix geen peuk, waadpak aan of ontspanning op de dijk,
Snel de hengel in elkaar steken,

#2, toch lekker met die windes > 35cm :)

#2, toch lekker met die windes > 35cm 🙂


dat wordt gelijk vissen vanaf de kant. 😛

Bij de 2e worp was het raak de eerste leuke vis van het jaar op het ruime water lag op de kant.

35cm winde

35cm winde

Ze volgden nu snel op elkaar, benden de 35cm werd er niet gevangen.
Jammer genoeg waren er van die dwarrelende valwindjes over de dijk, wat soms een raar effect gaf op het strekken van de lijn.
Ik heb een paar keer de leader opnieuw moeten aan knopen of uit de tist moeten halen.
Na een klein uurtje was het over met de pret, wind begon te draaien, aalscholver begonnen te duiken, maar kwamen niet met vis boven water.
Ben toen maar gestopt met een tevreden gevoel, nog wat na zitten te genieten van verschillende details in de omgeving.

omgevingsplaatje

omgevingsplaatje

Eindelijk kon ik een peuk draaien, met het idee om nu nog maar even achter de roofblei aan te gaan.
Bij de eerst RB stek stond J.Klopper als te vissen, zowaar met een spinhengel.
Hij was al bij de andere stek geweest, en had er daar 1 gevangen.
Ik vertelde waar ik was geweest en wat er gevangen was.
We vroegen ons wel af of de windes er dan nu toch eindelijk echt te vangen zijn.

Hoop dat het nog een paar dagen deze temperatuur/wind blijft.
Dan kan het weer leuk worden op deze plek.

Noorse steen??

Noorse steen??

Op de terugweg nog even gestopt voor Nijlganzen.

Nijlganzen aan de schoonmaak bij het Markermeer :)

Nijlganzen aan de schoonmaak bij het Markermeer 🙂

Over Harlin

Jij bent de weerman van je eigen leefklimaat. Het ergert de mensen dat de waarheid eenvoudig is.
Dit bericht werd geplaatst in Hobby. Bookmark de permalink .

8 reacties op Zijn ze er dan eindelijk??

  1. henk zegt:

    Hij is weer.mooi gelukt.

    Mooie foto.s en het verhaal.
    tis taai op het meer.erg jammer.

    Gr Henk

    Like

  2. Gerrit72 zegt:

    Geweldig verslag Harlin en erg mooie foto’s (de zeilboten foto is subliem). Groet Gerrit 72

    Like

  3. gerrit72 zegt:

    Die is ook al mooi, maar de bewerkte is ‘magisch’.

    Groet Gerrit72

    Like

  4. Harlin zegt:

    Ik wilde je alleen het verschil even laten zien, Gerrit.
    Zelf vind ik het ook wel wat magisch hebben 😉

    Like

  5. Hoi Harry, heb jij geen knop om je weblog te volgen?? Ik zou dat wel fijn vinden om iedere keer een mailtje te krijgen als je een nieuw bericht plaats.

    Like

  6. o, nu zag ik opeens iets oppoppen links, ik heb snel geklikt. Wat een snelle service 🙂

    Like

Plaats een reactie