De Cirkel is rond. Eindelijk Thuis?!!

De Cirkel is rond. Eindelijk Thuis?!!

Wapenbord van De Tent met de wapens van Drechterland, Hoorn& Enkhuizen.

Wapenbord van De Tent met de wapens van Drechterland, Hoorn& Enkhuizen.

Als kind werd me verteld dat we afstamden van de Vikingen die hier vroeger aan land waren geweest.
Waar het vandaan kwam was wel een logische verklaring, want al de klanken komen wel uit die regio vandaan: Hensen, Stensen, Cristensen enz.
Als kind voel je jezelf min of meer een vrijbuiter, je gaat cowboy & indiaantje spelen. 🙂
Een paar jaar later bij het ouder worden, werden schuiten opgetuigd met “masten”, oude dekens en lakens er aan als zeil.

Brongas-tank

Brongas-tank

Piraatje spelen op oude bolken, oude gas(bron)tonnen, die er lagen, waren de uitvalbasis van de “strooptochten”.
Brongas-tank

Brongas-tank

Weer later hoorde je dat op de gemeentegrens Andijk Enkhuizen een grenspaaltje stond. Moet ik nog even bekijken of die er nog staat, ik weet wel waar hij stond/staat. Heb er enkel geen aandacht aan besteed in het verleden.
Als je in Enkhuizen wat had uitgehaald en je vluchtte richting Andijk dan had je kans om te ontsnappen.
Was je het grenspaaltje voorbij dan was je in vogelvrij gebied aangekomen, en kon je aansluiten bij ander geboefte.
Lang leve de lol en vrijheid. 😛

De Tent

De Tent


Als geboren Andijker, vanuit huis zag je de dijk waar de masten en zeilen achterlangs trokken, was het wel even wennen zo bij de stad.
Later woon je zelf langs de dijk, bijna elke dag even op dijk kijken, het had toch altijd wel wat dat water en ondergaande licht over het water.
Jaren later kom je zomaar aan de buitenkant van Haring-City te wonen, je kijkt tot aan de Oosterdijk (de Tent) en vuurtoren toe.
De Tent

De Tent


vv-ijsselmeer-026.jpg
Nu “bederft” de woonwijk Kadijken dat uitzicht, maar het stookt wel weer een stuk goedkoper als de wind uit het Noorden of Noordoosten komt in de winter. 🙂

Het was goed toeven zo op de rand van polder en stad. 😉
Verder duurde het nog wel een tijdje voordat je je thuis voelt in Enkhuizen, je hebt zomaar wat meer buren waar je rekening moet houden.
Maar het gevoel is/wordt steeds beter om hier te blijven en wonen.
Er zijn mooie plekjes, panden en weet niet al te fotograferen in de stad, je woont langs het water.

Stad in zicht

Stad in zicht


Een bootje ligt langs de wal, je stapt in en vaart de polder of door de grachten van de stad.
Schaatsen doe je aan in huis, je stapt zo het ijs op. 🙂

In Andijk had je veel grond om het huis, wat veel werk gaf.
Hier hou je tijd over, je zoekt een andere (vrije)tijd besteding, je raakt met vliegvissen in aanraking, dit geeft echt weer een gevoel van vrijheid en ruimte.

Vooroever Andijk

Vooroever Andijk

Je komt op een forum van vliegvissers, je vult als woonplaats Haring-City in.
Op het forum werd na een paar jaar gevraagd waar ik precies woon, hij kon geen Haring-City vinden in Holland.
Degene die het vroeg woont in Noorwegen, op een hele mooi plek op een paar minuten lopen van het water, en kijkt mooi over het fjord. Waar je ook heerlijk kan (vlieg)vissen.
Omdat er veel afbeeldingen van haringen zijn in de stad ben ik die gaan fotograferen.

haring - city, we hebben er weer 1 :)

haring – city, we hebben er weer 1 🙂


Haring City

Haring City


Herinkies onder de wijzerplaat van de Drom, kunnen bij de verzameling ;)

Herinkies onder de wijzerplaat van de Drom, kunnen bij de verzameling 😉


Deze kon ik dan op het (vliegvis)forum zetten, je moet er wel iets plaatsen wat met vissen te maken heeft 😉 , zodat men kon zien waarom ik Haring-City als naam/woonplaats had genomen.
Niet iedereen hoeft te weten wie of wat je precies bent of doet.
De haringkies fotografeer ik nu al een jaar of 5, er lijkt geen einde aan te komen, regelmatig vind/zie je weer wat nieuws om vast te leggen.

In de periode dat ik nog brommer (overgang naar auto) reed, kwam ik een keer te werk bij een (achter)naam genoot.
Die vertelde dat ie bezig was om de betekenis van zijn achternaam te onderzoeken en waar de naam vandaan kwam.
Jaren later kwam ik een keer bij hem thuis, ik had gehoord dat hij met de familie stamboom al vrij ver gevorderd was.
Hij liet me de stamboom zien hoe ver hij was gekomen met zijn onderzoek.
Hij schreef alles op de achterkant van een rol behang, in de lengte van de rol.
Er waren mensen bij die jongden als konijnen, er stond een gezin bij zodat alles overdwars op een rol behang moest worden beschreven, zo met 16 nakomelingen.

De Tent

De Tent


Later hoorde ik van deze onderzoeker dat onze achternaam van de Tent afkomstig zou zijn, een gebouw op de Oosterdijk in Enkhuizen.
Langs deze Oosterdijk woonden 3 broers vlak bij elkaar, ze waren verhuist vanaf Wervershoof, en wilden hun geluk in de gemeente Enkhuizen wat opvijzelen.
Wervershoof en Andijk waren vroeger samen één gemeente, Wervershoof heeft zich later afgesplitst.

Tja, daar gaat je gevoel van stoere Viking, niets stoer, je bent gewoon een afstammeling van een Wervershoofer, het moet toch niet gekker worden.

Volgens overlevering woonde/werkte 1 van de 3 broers in/op de eendenkooi, het huisje wat nu halverwege de Rikkert en de Oosterdijk midden in de polder staat.
Van 1broer is er weinig bekend en is waarschijnlijk jong gestorven, of er nakomelingen van zijn is mij niet echt bekend.
Ik heb wel eens gehoord dat dan de achternaam Mantel of Vriend moest zijn.
Om terug te komen bij m’n eigen achternaam:
In het kort komt het hier op neer.
De beheerder van De Tent had kinderen, als ze het in de buurt over de kinderen praten van deze man werden ze vaak de kinderen van Tent genoemd, de zoon van Tent of Tentsoon.
Tja, en toen kwam Napoleon, die vond het tijd dat iedereen een eigen achternaam kreeg.
De broer van Tent, van de eendenkooi (kooiker) werd Kooiman genoemd.
De zon van Tent, Tentsoon/Tentsen, werd Tensen.

De Tent

De Tent


Wil je meer lezen over het (interessante) ontstaan van dit allemaal kan je hier eventueel wat verder spitten:
http://www.westfriesgenootschap.nl/archivering/west-friesland_toen_en_nu/wf_ten_01_18_21.php
http://www.westfriesgenootschap.nl/archivering/wfon/1936/wfon_1936_021_027.php
Heb je ook nog (meer) interesse in de Westfriese omringdijk? Dan kan je hier nog meer vinden: http://www.westfriesgenootschap.nl/genootschap/geheimen_van_de_dijk/geheimen_van_de_dijk_geschiedenis.php

Nu weer terug naar Haring-City.
Na de vele afbeeldingen die gemaakt zijn ben kort geleden naar het Westfries-museum geweest.
Wat ik daar tegenkwam bevestigde helemaal wat ik van het vogelvrije gebied, Andijk, al eens had gehoord.
Er hingen een paar brandijzers en een schandton stond daar achter een glasplaat.

"De Schandpaalton"

“De Schandpaalton”

DSC04934

Brandmerken

Brandmerken

DSC04934a

Bij het zien en lezen van deze middelen laat me hier toch weer het gevoel van Viking naar boven drijven.
Het lijkt net of ik nu mijn thuis heb gevonden, en de cirkel nu rond is 🙂

Of je nu Viking, Andijker of of Enkhuzer bent, ze hadden alle 3 wat barbaars. 😉

Wapen West-Friesland

Wapen West-Friesland

Of ben je dan gewoon een Westfriese Tensen? 🙂

Ten(T)sen wapen?

Ten(T)sen wapen?

Over Harlin

Jij bent de weerman van je eigen leefklimaat. Het ergert de mensen dat de waarheid eenvoudig is.
Dit bericht werd geplaatst in Hobby. Bookmark de permalink .

11 reacties op De Cirkel is rond. Eindelijk Thuis?!!

  1. Margaret zegt:

    Leuk om te lezen.

    Like

  2. marc deceuninck zegt:

    altijd al gedacht : DEN HARRY? DAS GENE GEWONE;
    geintje natuurlijk, mooi verhaal
    zo kom je nog eens wat te weten over de stad waar je woont

    Like

  3. Schitterend verhaal Harry. Dat ik naast zo’n buurman mag wonen. Dat uitspitten van de stamboom gaat veel tijd inzitten. Maar is nog niet duidelijk als je nu werkelijk van de Tent komt.

    Like

    • Harlin zegt:

      Dank je wel Cees, en voor mij is het wel duidelijk dat m’n naam er vandaan komt.
      Daar zit eigenlijk/namelijk nog een heel verhaal aan vast van een Amerikaanse Tensen die 100 werd, en daar in de krant kwam te staan. Een andere Amerikaanse Tensen las dat, ging op onderzoek uit. ze bleken fam van elkaar te zijn. Die 2e had het hoog in de bol en liet in Haarlem uitzoeken of er nog een familie wapen aan de de naam tensen was verbonden, dat was het dus niet (voor zo ver bekend is) en uiteindelijk heeft hij of iemand anders een wapen laten maken, of het geregistreerd is weet ik niet, en ga er ook niet vanuit.
      Dus hangt er gewoon nu hier 1 in de gang met de Tent er op. 🙂

      Like

  4. maurits-jan tensen zegt:

    maurits tensen
    Dank voor dit schrijven ,mijn ouders vertelden mij al toen ik kind was dat we van de vikingen afstamden toch wel stoer,Een neef van mij die directeur op een school in naarden was vertelde mij dat hij het fam.wapen van zijn opa had gekregen en dat is zeker al 100 jaar geleden

    Like

    • Harlin zegt:

      Hoi Maurits-Jan, nu pas zie/lees ik je reactie.
      Ik weet dat er in Naarden ook een Tensen woont(de)?, die had een winkel die hengels verkocht meen ik.
      Ik ging een keer naar Naarden om te kijken wat hij allemaal verkocht, was de winkel net opgeheven.
      Was dat misschien ook familie van je?

      Like

      • maurits-jan tensen zegt:

        niet dat ik weet de winkel kende ik wel,in naarden woont wel een neef van mij Jan tensen
        hij was directeur op een chr. lagere school denk ik ,de rest van de fam kwam uit de haarlemmermeer, en wie is Harlin?

        Like

      • Harlin zegt:

        Harry Tensen uit Enkhuizen.
        Harlin is een combinaam van mijn betere helft (Lin(da)en mij.
        We zaten indertijd beiden op forums, zij onder de naam Linhar.
        Ben die naam Harlin blijven houden omdat mij velen onder die naam kennen.
        Alleen mijn eigen familie is er niet erg van op de hoogte 😉

        Like

  5. Pingback: Wortel schieten in “Polder Cirkel” | FF-LEKKER-KLOOIEN

Plaats een reactie